www.iiiWe.com » 12 دلیل که مهندس عمران نباید در ساختمان های شهری نظارت به عهده گیرد

 صفحه شخصی فرزاد وفادار   
 
نام و نام خانوادگی: فرزاد وفادار
استان: کردستان - شهرستان: سقز
رشته: کارشناسی ارشد عمران - پایه نظام مهندسی: دو
شغل:  پژوهشگر و طراح سازه، مدرس دوره های ارتقا پایه نظام مهندسی
شماره نظام مهندسی:  22-3-0-02410
تاریخ عضویت:  1389/08/27
 روزنوشت ها    
 

 12 دلیل که مهندس عمران نباید در ساختمان های شهری نظارت به عهده گیرد بخش عمران

26

۱- فقط مهندس ناظر تعهد ثبتی می دهد و اثری از نام پیمانکار و بسازبفروش در جایی باقی نمی ماند. در هر حادثه ای تمام کاسه کوزه ها سر مهندس ناظر شکسته می شود.

۲- صحیح نبودن اختلاط بتن. ۹۹٪ بسازبفروش ها عیار سیمان را پائین می آورند. مثلاً پیش مهندس ناظر ۱ کیسه و نیم سیمان داخل بتونیر ریخته می شود و تا مهندس ناظر پروژه را ترک می کند نیم کیسه را حذف می کنند.

۳- ۹۹٪ مراکز بتن آماده، عیار سیمان را پائین می آورند. ۹۹٪ آنها مجوز ندارند. ۹۹٪ آنها توسط افراد غیر فنی اداره می شوند.

۴- حق الزحمه مهندس ناظر کم است و انگیزه اش برای نظارت مستمر کم.

۵- قیمت های پائین پیمانکاران باعث شده است که آنها هرچه دلشان خواست انجام دهند و هر اشکالی که مهندس ناظر گرفت می گویند مهندس صرف نمی کند.

۶- عمل آوری بتن در ۹۹٪ پروژه ها حذف می شود.

۷- با آمدن فصل سرما در دماهای زیر ۵ درجه بتن ریزی می شود و به تذکرات مهندس ناظر اعتنایی نمی شود.

۸- در سازه های فلزی جوشکار به جای جوش خال جوش می زند.

۹- در ۱۰۰٪ پروژه های داخل شهری موارد ایمنی رعایت نمی شود. توجه کنید: ۱۰۰٪

۱۰- در ۹۹٪ پروژه ها آزمایش مقاومت فشاری بتن و تست جوش انجام نمی شود.

۱۱- مهندس ناظر اهرم فشار ندارد. حامی و پشتیبان ندارد.

۱۲- نظام مهندسی از اهداف اصلی خود دور شده است.

من فعلاً ۱۲ مورد نوشتم و لی موارد زیاد است. به نظر من با این شرایط به عهده گرفتن نظارت کار درستی نیست.

http://www.tikinti.blogfa.com/

دوشنبه 5 دی 1390 ساعت 11:11  
 نظرات    
 
آکو خالدی 14:06 دوشنبه 5 دی 1390
2
 آکو خالدی
دقیقا همین جوری است که بیان شد. من که هی فرم تغییر ناظر پر می کنم
رضا مهیاری 14:55 دوشنبه 5 دی 1390
6
 رضا مهیاری
من از سال 1376 دارم کار نظارت می کنم. این 12 مورد شاید جزو سطحی ترین مشکلات کار ما باشه. به عمق کار اگه توجه بشه کار نظارت خیلی سخت تر از این حرفهاست
شما الان زنگ بزن به یکی از این دفاتر خدمات نظافتی بگو یه ساختمان ساختیم مثلا 1000 مترمربع برای نظافت نهایی چثدر باید پرداخت کنیم
مطمئن باشید یه مبلغی بین 800 هزار تا یک میلیون تومان بابت نظافت باید پرداخت کنید. ولی یه مهندس ناظر به اندازه نظافت یک ساختمان هم حق الزحمه نمیگیره ولی تا دنیا پابرجاست مسئولیت ایمنی این ساختمان به دوش مهندس ناظره. حالا از یک بعد دیگه نگاه کنید و به یک شرکت بیمه گر بگید این ساختمان رو برای ابد بیمه کنید که هر حادثه ای پیش اومد بجای مهندس ناظر جوابگو باشه مطمئن باشید باید چند ده میلیون تومان به شرکت بیمه پول پرداخت کنید ولی ما به راحتی این کار رو انجام دادیم و پولی هم نگرفتیم. بگذریم ما پول کم میگیریم پس نظارت نصفه نیمه انجام میدیم. راهکار زیاده ولی همتی برای انجامش نیست
شهاب مظلوم 21:38 دوشنبه 5 دی 1390
4
 شهاب مظلوم
میشه این اشکال از سازمان نظام مهندسی کشور دانست در نقطه مقابل سازمان نظام پزشکی است که در همه صورت حامی پزشکان که در حالت عادی درامدشون از مهندس ها بیشتره و هیچگونه تعهدی به عهده پزشک نیست مخصوصا جراح . . . البته هیچی از ارزششون کم نمیشه ولی مهندسان ناظر این وسط برای یک ساختمان تا 50سال تعهد باید بدهند . . .
مهدی ریاست فرد 21:55 دوشنبه 5 دی 1390
4
 مهدی ریاست فرد
من در خصوص حق نظارت چند بار به مسئولین مربوطه شکایت کرده ام که همگی می گویند که تازه همین مقدار هم زیاد است چرا که اگر غیر از این بود آقایان و خانم های مهندس سهمیه شون رو زیر قیمت نمی فروختند
در ساختمانی نظارت دارم که مجری غیر ذیصلاح می گوید جواب آزمایش را با هر مقاومتی که شما بخواهید می آورم دیگر کار به هیچی نداشته باش
محسن نیک 07:44 سه شنبه 6 دی 1390
2
 محسن نیک
دوستان عزیز همه درست میگین . بیاین با همت مدیر محترم سایت یه نظر سنجی کلی بکنیم و همین دلایل و مقایسه ها رو مدون کنیم و از طرف یه دنیا عضو سایت به گوش مسئولین برسونیم . البته اگه شنواش باشن
مهدی ابراهیمی 09:05 سه شنبه 6 دی 1390
0
 مهدی ابراهیمی
من با نظر جناب مهندس مظلوم موافقم. یک مورد دیگر هم حمایت پزشکها از هم است. و کمتر پزشکی نظر پزشک دیگر رو نقض یا علیه اون شهادت میدهد. نمونه اش برای مادر یکی از دوستای من افتاد و اون این بود که یک پزشک طی عمل جراحی پنس رو در شکم مادر دوستم جا گذاشته بود و بعد از سه سال با دردهای شدید شکم به پزشک مراجعه کرد و متوجه امر شدند. ولی به هر کجا رفتند تا پزشک اشتباه کننده را محکوم کنند هیچ پزشکی علیه پزشک خاطی نظر نداد و بیشترشون هم گفتند که شاید آن موقع لازم بود پنس همونجا بمونه و نگفتند که چرا 3 سال لازم بود بمونه و چرا خود پزشک از این عمل هیچ اطلاعی نداشت . ولی در جامعه مهندسی اگر شما با تعرفه اعلامی از سوی نظام که البته کم هست هم بخواهید نظارت یا محاسبات یک ساختمان را بر عهده بگیرید مطمئن باشید حداقل 100 نفر هست که با نصف قیمت اعلامی شما همان کار رو انجام میدهند. ای کاش ما جامعه مهندسی هم .....
محسن مطلع 10:10 سه شنبه 6 دی 1390
0
 محسن مطلع
موافقم
مهدی سهرابی 10:58 سه شنبه 6 دی 1390
0
 مهدی سهرابی
متاسفانه درست است. با نظر دوستان موافقم نداشتن قدرت، مسئولیت بالا و دستمزد ناچیز...
امین کرمی 12:19 سه شنبه 6 دی 1390
2
 امین کرمی
به تظر بنده موضوع اصلی این است که جامعه مهندسی کشور صنف قدرتمندی نداره،نظام مهندسی در واقع ارگانی است برای اجرای سیاست های مسکن و شهرسازی و شهرداری ها و هرگز از حقوق صنفی اعضا دفاع نکرده است.از طرفی دوستان گاهی به نظر میرسد که جامعه مهندسی ما اصلا صنف و تشکیلات پذیر نیست،چرا که رفتار بسیاری از اعضا آن حرفه ای نیست،اشاره میکنم به نظر دوستان خوب آقایان مظلوم و ابراهیمی که نظام پزشکی را به رخ مهندسین کشیدند و چه به حق این کار را کردند.چرا که شما هیچ پزشکی را نمیبینید که مهر خود را در ازای مبلغی در اختیار دیگران بگذارد یا ویزیت کمتری از بیماران دریافت کند یا به بیمارش بگوید معالجه فلان پزشک روی شما اشتباه بوده و زیرآب همکارانش را بزند،ولی با احترام برای همه همکاران در جامعه مهندسی از این دست برخوردهای غیر حرفه ای و بعضا غیر شرافتمندانه فراوان است(البته مسلما عبارات بکار رفته در این نوشته نسبی است بدین معنی که تعداد مهندسین شریف و با تخصص و تعهد بسیار بالا نیز کم نیست).بنده به کرات دیده ام که همکارانی با نگاه کردن به اسکلتی که افراشته شده به مالک گفته اند اوووه طراحت چقدر سنگین برات گرفته،یا بلعکس.یکی نیست بگه بی انصاف حداقل یک ماشین حساب دستت بگیر بعد بگو سنگین است یا ستون هاش لاغره!این است که دوستان به نظر حقیر تا نظام صنفی مهندسین سر و سامان نگیرد این موضوعات حل نشدنی است و به نظر میرسد که نظام صنفی مهندسین سر و سامان نخواهد گرفت،لذا ....
م افتخاری 12:26 سه شنبه 6 دی 1390
1
 م افتخاری
ضمن تائید کامنتهای فوق و سپاسگزاری ویژه از آقای مهندس وفادار گرامی به خاطر شروع این بحث فنی و مبتلابه ناظرین ساختمان ،
به مساله حوادث و جریمه‌های کاملاً عادلانه وضع شده توسط اداره کار و قضات بسیار متخصص و عدم حمایت قاطع نظام مهندسی از اعضائ که بعضاً به همان قوانین نانوشته و یا قوانین ضعیف فاقد ضمانت اجرائی و آئینه عبرت سایر ناظران محترم که گوشه چشمی بیافکنی کلاً عطای حق‌الزحمه نظارت را بر لقایش ترجیح خواهید داد مگر آنکه دل شیر داشته باشید و ...
کورش نیکزاد 20:15 سه شنبه 6 دی 1390
0
 کورش نیکزاد
با اینکه حوصلم قد نمیده متن طولانی بخونم، اما این مطلب و نظرات زیرشو حکمند می خونم امشب
عادل گودرزی 23:22 سه شنبه 6 دی 1390
2
 عادل گودرزی
سلام.
لازمه عرض کنم که من بخاطر نوع کارم با پزشکا و دندون پزشکای زیادی درارتباطم.
برخلاف چیزی که فکر میکنید اونام همه ی این مشکلات رو دارن(دادن مهرشون به پزشکایی که نظام ندارن،خرابکاری،زیراب زدن همکاراشون و...)
ولی به نظر من دلایل این فرق ها عبارتند از:
1.پزشکا تعدادشون از ما کمتره(سالیانه حدود هزار دانشجوی پزشکی وارد دانشگاه میشه ولی تعداد ورودیای ما خیلی بیشتر ازین حرفاست!) که این تعداد بیشتر باعث نیاز به کار بیشتر میشه و...!!
2.تعداد بیسوادای اونا کمتر از ماست،لااقل همشون از نظر تئوری پربارن (به دلیل نظام آموزشی شون در طول تحصیل 2بار آزمون کلی از همه ی درساشون میدن و اگر نمرشون به حدنصاب نرسه اخراج میشن!!
درحالیکه ما وقتی میریم ترم بعد درسای ترم قبل رو فراموش کردیم) و درسای عملیشونم در طول 3سال(!) تو بیمارستان یاد میگیرن و درمقابل کارآموزی مثلا 2واحدی خودمون که همش تو پیچ میگذره(حتی اگرم کسی بخواد واقعا یاد بگیره باید کلی پارتی بازی کنه تا بتونه 1جای خوب کارآموزیشو بگذرونه!!)
3.نظام اونا برای حمایت و پروبال دادن نظم گرفته و نظام ما برای تخریب مهندسین!
4.بیمه ی مسئولیت برای پزشکا یکی از بدیهیات کارشونه درحالیکه هنوزم این بیمه برای ما تعریف درستی توی کار نداره!!
و...
احسان درفشی 23:42 پنجشنبه 8 دی 1390
0
 احسان درفشی
سلام
استاد من در دوران تحصیل ، که خودشون پایه یک نظارت داشتند میگفتند در قوانینی که برای ناظرها هست ، یکیش اینه که اگر ساختمان تخریب بشه و مهندس ناظر مقصر تشخیص داده بشه ، اگر خود ناظر رو گیر نیارند ، قانون این اجازه رو داده که بچه اشو بگیرن ، اگر بچه اش نشد ، نوه اش ، اگر نشد ... .
من ناظر نیستم و قوانینش رو هم مطالعه نکردم اما استادم انسان شریف و راستگویی بودند و اگر این قانون واقعا برای ناظرها باشه ، کاملا خلاف شرعه و خلاف قوانین صنوف دیگه مثل خودرو سازی یا پزشکی یا... .
هر کسی مسئول رفتار و عملکرد خودشه ، نه خانواده اش.
به هر حال بحث در این مورد خیلی خوبه و به نظرم مفید واقع خواهد شد.
ممنون
رضا مهیاری 14:28 آدینه 9 دی 1390
0
 رضا مهیاری
آقای درفشی عزیز این موضوع یک شوخی برای تست هوش بچه ها بوده
بطور کلی هیچ قانونی نمیتونه فراتر از قانون اساسی یک کشور حکم صادر کنه
بنابراین اگر جایی هم به فرض محال چنین قانونی تصویب بشه بدلیل تضاد با نص صریح قانون اساسی قابل اجرا نیست
شهاب مظلوم 21:38 آدینه 9 دی 1390
0
 شهاب مظلوم
با سپاس از دوستان،
در رد صحبتهای آقای گودرزی باید بگم که شما دارید پزشکها و مهندسها رو از یک بعد مقایسه میکنید. و این مقایسه شما تاحدی میشه گفت اشتباهه. تا اونجا که به یاد داریم سازمان نظام مهندسی هرسال کلاسها و آزمونهای مختلفی را چه برای ارتقای پایه و چیزهای دیگه برگزار میکنه که شرکت در اونها در بیشتر موار الزامیه . از طرف دیگه بیشتر مهندسهای ما از سواد بالایی برخوردارند و تمامی این بحث های تئوری اثبات شده در تجربیات کاریشونه که خیلی مهمه . . . اما در مورد اینکه فرزند یا نوه مهندس رو جریمه کنند تاحالا نشنیدم و فکر میکنم دیگه حکایت میشه گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری . . .
عادل گودرزی 23:46 شنبه 10 دی 1390
0
 عادل گودرزی
در پاسخ به جناب مظلوم باید عرض کنم که این دوره ها فقط برای مهندسین عضو نظامه ولی خیلی از ساخت و سازها توسط کسایی انجام میشه که پروانه نظام ندارن و دقیقا همین افراد مشکل ایجاد میکنند( به دلیل کمبود آگاهی تخصصی)
مقایسه ی من در بدو خروج از دانشگاه بود نه بعد از عضویت در نظام!!
تازه تا جایی که میدونم پزشکا پولی بابت عضویت نمیدن ولی بیشتر از ما مورد حمایت هستن!!
م خلیلی 00:14 یکشنبه 11 دی 1390
0
 م خلیلی
با سه دلیلی که اقای مهندس گودرزی گفتن، موافقم. چون مثلا در استانی مانند تهران که اعضا بسیار زیادند، اوضاع خیلی وخیم است اما فکر نمی کنم در شهرستان ها به این شدت باشه. البته مشکلات دیگه ای در مورد اجرا در شهرستان ها جدی تر است.
علاوه بر داشتن تخصص، فکر می کنم لازمه دوره هایی هم برای اخلاق مهندسی اجباری باشه در بدو عضویت نطام مهندسی. چون همین رفتارهای نامناسب در حیطه کاری که بسیار غیر حرفه ای هستند مانند زیراب و... که دوستان ذکر کردند، مشکلات را وسیعتر کرده و خوب کدوم کارفرمایی بدش میاد یه بهونه داشته باشه برای رد کردن مهندس و صرف هزینه کمتر!!!!!
کلا سازمان نطام مهندسی ساختمان که اساسا ندیدم تابحال حمایتی از مهندسانش داشته باشه. حتی اطلاع رسانی. تازه اگر دردسر براشون درست نکنه.
مجامع عمومی نظام مهندسی تهران که واقعا دیدنی و گریه داره!!!!!!!!!!!!!!!!
نیما محسون 23:44 یکشنبه 11 دی 1390
0
 نیما محسون
در بحث نظارت باید گفت: از ماست که بر ماست.وقتی مهندسین محترم بدون وقوف کامل به قوانین مربوط به مسئولیت های ناظر قبول مسئولیت می نمایند و در مقابل چندرغاز پول حیثیت و آینده حرفه ای خویش را برایگان به حراج می گذارد نتیجه ای بهتر از وضع موجود نصیبمان نخواهد شد.از کلیه مهندسین عزیز درخواست می کنم که مسئولیت نظارت را به هیچ وجه نپذیرید، مگر آنکه این نظارت بطور مستمر و با حقوق مکفی بوده باشد، یعنی شغل فرد مورد در طول شروع تا پایان پروژه فقط نظارت خواهد بود و مطابق برنامه زمان بندی هر روزه مطابق قانون کار در پای کار خواهد بود و این کار فقط با تغییر قوانین حاکم بر این امور ممکن خواهد بود.وقتی قانون گذار در خواب است، به چه دلیلی باید سوار قطارش شد و خود و سایرین را به کشتن داد.
اما سینوهه (پزشک مخصوص فرعون به نقل از زنده یاد ذبیح الله منصوری) می گوید پزشکان دسته جمعی قتل می کنند.مفهمو آن اینست که اگر سهوا خطایی از پزشکی سر بزند و در این مورد نظر سایر پزشکان را جویا شوند همان نظر پزشک خطا کار را مجددا تائید خواهند کرد، اما مهندسین گرامی!! همانطور که اکثر دوستان هم به این موضوع اشاراتی کرده اند دانسته و نداسته بر علیه همدیگر ساز مخالف می نوازند و ..
امیدوارم آگاهی و درایت مهندسین بزرگوار روز بروز پخته تر از گذشته بوده باشد و حقیقت را فدای مصلحت زودگذر ننمایند.
م افتخاری 08:06 دوشنبه 12 دی 1390
0
 م افتخاری
همایش " آیین اخلاق خرفه مهندسی"
مکان: اصفهان - خیابان جی - تالار شهروند
زمان: چهارشنبه 14/10/90 ساعت 8:30 الی 15:30
برگزارکنندگان: سازمان نظام مهندسی استان اصفهان
جامعه مهندسان مشاور ایران(دفتر اصفهان)
حامیان: استانداری اصفهان-شهرداری اصفهان-شورای اسلامی شهر اصفهان
امیر یاشار فیلا 13:15 دوشنبه 12 دی 1390
0
 امیر یاشار فیلا


همین که انتشار مطلب کوتاه و ارزنده‌ی آقای مهندس وفادار، انگیزه و زمینه‌ساز مطرح شدن این معضل فراگیر و اظهار نظر همکاران ارجمند شده، جای امیدواری‌ست.
در دیدگاه‌های همه‌ی دوستان هم واقعیت‌های انکارناپذیری نهفته است، که جنبه‌هایی گوناگون از این موضوع مهم را بیان و عیان می‌کند؛ و چه خوب است که بتوانیم جمع‌بندی و برآیندی از همه‌ی این دیدگاه‌ها داشته باشیم، تا بتوان بر پایه‌ی آن، راهکارهای پیشنهادی برای رفع این معضل را در قالبی همچون بیانیه‌های همایش‌ها یا قطعنامه‌های مجامع تخصصی تدوین کرد و به‌منظور رسیدگی، در اختیار مسئولان ذی‌ربط گذاشت؛ که البته نیازمند پی‌گیری مستمر همکاران است تا مسئولان، ناگزیر به رسیدگی و پاسخ‌گویی شوند.

در این زمینه نکته‌ی مهمی که در بیش‌تر دیدگاه‌های ابرازشده هم هویداست، یکپارچه نبودن و اتحاد نداشتن اعضای جامعه‌ی صنفی مهندسان است. به یاد دارم سال 83 که در تحریریه‌ی نشریه‌ی تخصصی «دانش‌نما» سرگرم مراحل آغازینِ آماده‌سازی و انتشار «ویژنامه‌ی مهندس ناظر» بودیم، شخص بزرگواری، دلیل اصلی بروز این نابه‌هنجاری حرفه‌ای را این‌گونه شرح می‌داد:
«آقا اشکال از خود ما مهندس‌هاست. شما حتا توی صنف نقاش‌های ساختمون یا آجرچین‌ها هم اتحاد صنفی رو می‌بینی، و محاله بتونی یه نقاش یا آجرچین رو برای تموم کردن رنگ یا چیدن آجرهای یه دیوار نیمه‌کاره بیاری سر کار، مگه این که قبلش به طرف ثابت کرده باشی که حق و حقوق نقاش یا آجرچین قبلی رو تمام و کمال دادی. اون‌وقت ما مهندس‌ها برای قاپیدن کار از دست همدیگه هزار تا معلق می‌زنیم ...»

راه بهبود، سخت و دشوار اما گریزناپذیر است. بهتر است زودتر همت کنیم و دست‌به‌کار شویم.
سید علی رضوی خسروشاهی 15:23 دوشنبه 12 دی 1390
0
 سید علی  رضوی خسروشاهی
گفتا ز که نالیم از ماست که بر ماست